Południowokoreański koncern stalowy Posco rozpoczął prace nad nową fabryką rdzeni silników dla pojazdów elektrycznych w Brzegu, w Polsce. Elementy te są przeznaczone dla samochodów elektrycznych produkowanych w europejskich zakładach Hyundai i Kia.
Plan budowy nowej fabryki w Polsce został ogłoszony przez Posco już w styczniu, w związku z dużym zamówieniem od firm siostrzanych Hyundai i Kia. Zakład powstanie na terenie o powierzchni 100 000 metrów kwadratowych i ma być ukończony w połowie 2025 roku.
W fabryce będą produkowane rdzenie silników trakcyjnych złożone ze stojana i wirnika. Są to kluczowe komponenty w układzie napędowym większości pojazdów elektrycznych, ale nie odgrywają żadnej roli w silnikach spalinowych.
Produkcja w zakładzie w Brzegu skupi się początkowo na dostarczeniu 1,03 miliona rdzeni silników trakcyjnych w drugiej połowie 2025 roku. Będą one specjalnie przeznaczone do pojazdów elektrycznych Hyundai i Kia, które są przewidziane na rynek europejski. W fabryce należącej do Hyundai Mobis, dostawcy Hyundai, rdzenie silników zostaną zamontowane w jednostkach napędowych.
Słowacka fabryka Hyundai Mobis znajduje się w Żylinie, w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu produkcji pojazdów Kia. Do zakładu Kia w Żylinie trafi około 480 000 jednostek napędowych z rdzeniami silników Posco. Pozostałe 550 000 jednostek zostanie przetransportowanych do zakładu Hyundai w Turcji. Fabryka Hyundai Assan Otomotive w Izmicie produkuje głównie małe samochody oraz elektryczną wersję Hyundai Kona z małą baterią.
Posco dąży do stworzenia do 2030 roku systemu produkcyjnego, który będzie w stanie produkować rocznie 1,2 miliona rdzeni silników trakcyjnych wyłącznie w fabryce w Polsce.
„Ważne jest, aby stworzyć bazę produkcyjną w Europie, liderze ekologicznego przemysłu motoryzacyjnego, po Azji i Ameryce Północnej” – powiedział rzecznik Posco. Dodał: „Jako globalny producent ekologicznych komponentów zrobimy krok naprzód”.
W obliczu rosnącego protekcjonizmu firma podkreśla, że ważne jest dla niej posiadanie własnych zakładów produkcyjnych w różnych regionach gospodarczych świata. Oprócz nowej fabryki w Polsce, Posco posiada również fabryki rdzeni silników trakcyjnych w Korei Południowej, Meksyku i Indiach.
Tymczasem grupa Posco, wraz z chińskim partnerem CNGR, rozpoczyna budowę zakładów produkcyjnych niklu i prekursora w południowokoreańskim Pohang. Od 2026 roku będą tam produkowane rocznie 50 000 ton wysokiej czystości niklu, co wystarczy na baterie dla 1,2 miliona pojazdów elektrycznych.