
Koncern motoryzacyjny Stellantis zdecydował się zakończyć montaż chińskiego elektrycznego modelu T03 marki Leapmotor w swojej fabryce w Tychach. Jak poinformowała firma we wtorek, produkcja została wstrzymana 30 marca, jednak przyczyny tej decyzji nie zostały ujawnione.
Stellantis, do którego należy między innymi marka Opel, podkreślił, że mimo zakończenia produkcji w Polsce, nadal wspiera wprowadzenie pojazdów Leapmotor na rynek europejski. Firma analizuje obecnie różne opcje umożliwiające dalszą ekspansję chińskiego partnera w Europie.
Zatrzymanie produkcji w Tychach nastąpiło w kontekście napięć handlowych między Chinami a Unią Europejską. Według informacji agencji Reuters, jesienią ubiegłego roku władze w Pekinie miały nieoficjalnie zalecić krajowym producentom samochodów wstrzymanie większych inwestycji w tych krajach europejskich, które popierają wprowadzenie dodatkowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne.
Polska, jako jeden z krajów wspierających unijne cła, znalazła się na niekorzystnej pozycji w kontekście dalszej współpracy z chińskimi producentami. W odróżnieniu od Hiszpanii, która do tej pory wstrzymywała się od zajęcia jednoznacznego stanowiska w sprawie ceł, Polska stała się mniej atrakcyjnym miejscem do lokowania nowych projektów.
To właśnie Hiszpania ma teraz zyskać na decyzji Stellantis. Według dostępnych informacji, kraj ten ma stać się preferowaną lokalizacją dla produkcji nowego elektrycznego modelu Leapmotor B10. Oznacza to przesunięcie strategicznego partnerstwa z Polski do bardziej neutralnego politycznie środowiska.
Zakończenie montażu modelu T03 w Tychach może mieć również wpływ na zatrudnienie i lokalny przemysł motoryzacyjny. Choć Stellantis nie odniósł się bezpośrednio do kwestii zatrudnienia, decyzja ta wpisuje się w szersze przetasowania, jakie zachodzą na rynku motoryzacyjnym w związku z rosnącym napięciem handlowym między Chinami a UE.
Stellantis zawarł strategiczne porozumienie z Leapmotor w 2023 roku, inwestując 1,5 miliarda euro i przejmując 20% udziałów w chińskiej firmie. W ramach tej współpracy utworzono spółkę joint venture Leapmotor International, odpowiedzialną za dystrybucję chińskich pojazdów poza granicami Chin, przede wszystkim w Europie.
Model T03, produkowany dotąd w Tychach, był jednym z pierwszych modeli wprowadzanych na rynek europejski w ramach tej współpracy. Samochód cieszył się umiarkowanym zainteresowaniem dzięki niskiej cenie i kompaktowym rozmiarom, odpowiadającym miejskim potrzebom kierowców w Europie.
W kontekście dalszych planów, Stellantis zapowiada, że nadal zamierza wspierać ekspansję Leapmotor na rynku europejskim, jednak bez udziału Polski jako kraju produkcyjnego. Ostateczne decyzje co do lokalizacji i modeli, które trafią do europejskich salonów, mają zapaść w najbliższych miesiącach.
Wstrzymanie produkcji w Polsce to kolejny przykład rosnącego wpływu geopolityki na przemysł motoryzacyjny. W obliczu coraz większej liczby ceł, barier handlowych i politycznych napięć, firmy takie jak Stellantis muszą podejmować strategiczne decyzje nie tylko na podstawie efektywności produkcyjnej, ale również zgodności z globalnymi trendami politycznymi.