Polski regulator nałożył na PayPal grzywnę w wysokości 27,3 miliona dolarów za rzekome „bezprecedensowe” naruszenia umowy użytkownika.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował w poniedziałkowym (15 lipca) komunikacie prasowym, że uznał, iż język umowy PayPal nie informował konsumentów, jakie działania mogą spowodować nałożenie kar.
„Charakter naruszeń jest bezprecedensowy” – powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny w komunikacie. „Dla konsumenta korzystanie z usług PayPal na podstawie spornych klauzul jest nieprzewidywalne. Klauzule PayPal są ogólne, niejasne i niezrozumiałe. Czytając te postanowienia, konsument nie jest w stanie przewidzieć, które z jego działań mogą być uznane za zabronione, ani jakie sankcje mogą być na niego nałożone przez przedsiębiorcę.”
W rezultacie, dodał Chróstny w komunikacie, PayPal ma niekontrolowaną władzę do decydowania, czy użytkownik popełnił zabroniony czyn i jakie będą odpowiednie sankcje, takie jak zablokowanie dostępu do środków.
UOKiK wyraził obawy dotyczące klauzul określających 34 zabronione działania użytkowników i odpowiadające im sankcje, zgodnie z komunikatem.
Te klauzule obejmują postanowienia mówiące, że użytkownicy będą karani za samo próbowanie użycia zablokowanego konta. PayPal również ostrzegał, że naruszenie „każdego prawa, statutu, rozporządzenia lub regulacji” może wiązać się z nieokreślonymi sankcjami, zgodnie z komunikatem.
„W praktyce naruszenie jakiegokolwiek przepisu w dowolnym kraju upoważniało PayPal do nałożenia sankcji” – czytamy w komunikacie. „Naruszenie mogło nawet nie być związane z korzystaniem z konta PayPal, co pozostawiało konsumentów nieświadomymi, że zrobili coś niezgodnego z postanowieniami umowy.”
W odpowiedzi na prośbę o komentarz ze strony PYMNTS w poniedziałek, rzecznik PayPal wydał następujące oświadczenie: „PayPal zobowiązuje się do traktowania swoich klientów uczciwie oraz zapewnienia im dokładnych, łatwych do zrozumienia i przejrzystych informacji. Blisko współpracujemy z UOKiK podczas jego dochodzenia i analizujemy dzisiejsze ogłoszenie. Jak wskazuje UOKiK, decyzja ta nie jest ostateczna i będzie możliwość odwołania się.”
Grzywna nałożona przez UOKiK nastąpiła 10 dni po tym, jak australijski sąd federalny uznał, że klauzula w umowie PayPal dla lokalnych małych firm jest niesprawiedliwa.
Według wyroku, te umowy pozwalały PayPal zatrzymać opłaty, które błędnie naliczył, jeśli mała firma nie powiadomiła PayPal o błędzie w ciągu 60 dni od pojawienia się opłaty na wyciągu z konta.